Air Transat van A tot Z

Ontdek ons woordenboek en vind alle vragen en antwoorden over Air Transat in één oogopslag. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan gerust contact met ons op.

Aansluitingen of aansluitende verbindingen
Passagiers dienen minimaal 3 uur overstaptijd aan te houden. Air Transat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het missen van aansluitende vluchten of andere verbindingen, tenzij dit veroorzaakt is door opzet of bewuste roekeloosheid van Air Transat en/of haar leidinggevenden.

Agententarieven/ Agentenkorting
Agententarieven zijn speciale tarieven die beschikbaar zijn voor reisagenten die zelf (met maximaal één introducé) naar Canada willen reizen. Agententarieven zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid en zijn alleen geldig voor nieuwe boekingen. De wijzigings- en annuleringskosten zijn 100%. Gedurende het hoogseizoen hebben wij geen mogelijkheid om een agententarief aan te bieden.
Stuur een e-mail naar onze reserveringsafdeling (info@airtransat.be) met uw aanvraag. Wij controleren de beschikbaarheid voor uw reis en sturen u dan onze beste offerte.

Alleenreizende kinderen
Kinderen tussen 8 en 11 jaar die alleen reizen (UNMR), komen in aanmerking voor de speciale begeleidingsservice van Air Transat. De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • Het kind dient op de dag van vertrek tussen acht en elf jaar oud te zijn
  • Kinderen jonger dan acht jaar mogen uitsluitend onder begeleiding van een volwassene van zestien jaar of ouder reizen
  • Er wordt een toeslag van € 75 (CA$ 100) per vluchttraject per kind in rekening gebracht. Dit bedrag kan bij aanmelding van de UMNR bij het Seat Selection Center in Canada (00800 872 672 81) gelijk per credit card of op de dag van vertrek direct op de luchthaven voldaan worden.
  • Naast de begeleiding van de alleenreizende kinderen op de luchthaven bieden wij een gratis stoelreservering, een snelle bagageafhandeling, een Comfort Kit (deken, en hoofdtelefoon), een kleine verrassing en gratis snacks
  • Deze service kan tot uiterlijk 72 uur voor vertrek worden aangevraagd
  • Om van deze service gebruik te mogen maken dient het kind in het bezit te zijn van een eigen ticket dat afgegeven is tegen een volwassenentarief.

Voor informatie over alleenreizende kinderen ouder dan 11 jaar, zie 'Jonge reizigers/Jonge passagiers'.

Ambassade
De Canadese Ambassade in België bevindt zich in Brussel: Kunstlaan 58, 0611, 02-741 0611,
website: www.canadainternational.gc.ca

Annuleringskosten
De annuleringkosten per persoon zijn als volgt:

  • t/m 8 dagen voor vertrek: Economy Class € 200 en Club Class € 150
  • vanaf 7 dagen voor vertrek: 100%
  • Na vertrek: Niet toegestaan

Voor Option Plus en Seat Selection-reserveringen gelden 100% annuleringskosten.

APIS/SIPV
APIS/SIPV is een systeem dat passagiersgegevens verzamelt voor vluchten die een (eind)bestemming hebben in de Verenigde Staten en dat dient om de veiligheid van het luchttransport te verbeteren. Dit systeem is niet van toepassing op vluchten naar- en van Canada. Wel is op 12 februari 2012 het Secure Flight Overflight Program ingevoerd. Air Transat dient van elke passagier de namen zoals in het paspoort, de geboortedatum en het geslacht door te sturen naar de autoriteiten.
Voor meer informatie zie: Secure Flight Program.

De Canadese overheid heeft per 15 maart 2016 de “electronic Travel Authorization” (de eTA) ingevoerd. Reizigers die geen visum nodig hebben om naar Canada te reizen, dienen wel een eTA aan te vragen via www.canada.ca/eta. Hoewel inmiddels is aangekondigd dat e.e.a. is uitgesteld tot het najaar van 2016, raadt de Canadese overheid nog steeds passagiers de eTA aan te vragen. De eTA kost 7 Canadese $ en is 5 jaar geldig (of korter indien het paspoort eerder verloopt).

Awards
Als Canada’s grootste vakantieluchtvaartmaatschappij is Air Transat trots op haar prestaties, om nog maar te zwijgen over de diverse prijzen en certificeringen die in de afgelopen jaren zijn behaald.

  • Juli 2015 - Air Transat voor het vierde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Beste Noord-Amerikaanse vakantieluchtvaartmaatschappij.
  • April 2015 - Air Transat wint Mercure Awards voor Grote Onderneming van het Jaar en voor Duurzame Ontwikkeling als erkenning voor het programma ten behoeve van het milieuvriendelijk ontmantelen van vliegtuigen.
  • Juli 2014 - Air Transat voor het derde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Beste Noord-Amerikaanse vakantieluchtvaartmaatschappij.
  • 5 juni 2013 - Air Transat krijgt internationale erkenning en wint voor de tweede keer de prijs voor “meest gezinsvriendelijke airline”, uitgereikt door het Kids First Fund.
  • 12 augustus 2013 - Air Transat verlengd als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld haar IOSA-accreditatie op basis van de, vanaf 2015 door IATA verplichte, Enhanced IOSA methodiek.
  • 12 juli 2012 – Air Transat wordt op de jaarlijkse Skytrax World Airline Awards uitgeroepen tot de “beste vakantieluchtvaartmaatschappij van de wereld”
  • 19 december 2011- Air Transat aangewezen als eerste gecertificeerde groene airline door de World Green Aviation Council
  • 19 december 2011 -Air Transat geëerd door het ICI ON RECYCLE! programma van de regering van Québec
  • 5 april 2011 – Hoofdkantoor Air Transat ontvangt als eerste gebouw in Canada de LEED-EB® Platina certificatie
  • 29 maart 2011 - Air Transat verkozen als Best Airline for Family Travel
  • 9 maart 2011 - Air Transat wereldwijd als nummer één gerangschikt in de "Atmosfair Airline Index" milieu-indicator in de categorie langeafstandsvluchten
  • 7 maart 2011 - Air Transat is één van de finalisten voor de verkiezing van de Family Friendly Airline Award

Baby’s
Baby’s (tot 2 jaar) betalen 10% van het volwassenentarief. Baby’s hebben geen recht op een eigen zitplaats en dienen gedurende de vlucht op de schoot van een volwassene te reizen (max één baby per volwassene). Baby’s hebben ook geen eigen bagagevrijdom. Een autostoeltje of kinderwagen mag wel zonder extra kosten worden meegenomen.

Baby’s die tijdens de vlucht en/of het verblijf in Canada 2 jaar worden betalen voor de heen- en terugreis het kindertarief: 85% van het volwassenentarief (voor vertrek vanaf 1 april 2017 is de kinderkorting verhoogd van 15% naar 25%) en de daarbij behorende taxen en toeslagen en zij krijgen dan op beide vluchten een eigen stoel.

Meer informatie vindt u op onze website.

Bagage
Bagagevrijdom per passagier (met uitzondering van baby’s zonder eigen zitplaats):

  • Economy Class: 1 stuk van max. 23 kg ingecheckte bagage en 1 stuk handbagage van maximaal 10kg (afmetingen incl. wieltjes en handgreep 23 x 40 x 51cm)
  • Economy class met Option Plus: 46kg ingecheckte bagage (max. 2 stuks van 23kg) en 1 stuk handbagage van maximaal 10kg (afmetingen incl. wieltjes en handgreep 23 x 40 x 51 cm).
  • Club Class: 64kg ingecheckte bagage (max. 2 stuks van 32kg) en 1 stuk handbagage van maximaal 15kg (afmetingen incl. wieltjes en handgreep 23 x 40 x 51 cm).

Voor overbagage worden de volgende bedragen in rekening gebracht; deze kosten dienen bij de incheckbalie te worden voldaan:

  • Ingecheckte bagage die het maximaal toegestane gewicht overschrijdt: een vast tarief van CAD 75/ € 56
  • Eerste extra bagagestuk: CAD 100/ € 80
  • Tweede extra bagagestuk: CAD 200 /€ 160

Het maximale gewicht per ingecheckt bagagestuk is voor alle vluchten 32kg.

Naast de toegestane in te checken bagage, is het bij Air Transat mogelijk om bepaalde uitrustingen (sport, medisch of voor kinderen) gratis in de laadruimte te vervoeren. Kijk voor meer informatie op onze website.

Beenruimte
In Economy Class bedraagt de beenruimte 81 centimeter en is de breedte van de stoel 41 centimeter.
In Club Class bedraagt de beenruimte 91 centimeter en is de breedte van de stoel 46 centimeter.

Beschadigde bagage
Als een bagagestuk tijdens de vlucht wordt beschadigd, dient de passagier dit direct op de luchthaven bij een medewerker van “Lost & Found” te melden. Hier zal vervolgens een zogenaamd Property Irregularity Report (PIR) voor de beschadigde bagage worden ingevuld. Het is belangrijk dat de passagier het beschadigde bagagestuk bewaart en hier foto’s van maakt. Voor een volledige beoordeling van een schadeclaim voor beschadigde bagage en voorwerpen heeft Air Transat het volgende nodig:

  • een schriftelijke vordering tot schadeloosstelling met een kopie van het e-ticket
  • fotomateriaal waarop de schade duidelijk is aangegeven
  • een bewijs van de aankoop van de koffer met de waarde en de aankoopdatum
  • het PIR-formulier.

Al deze gegevens dient de passagier - binnen 21 dagen na terugkeer - naar de afdeling klantenservice te sturen: per email naar customerservice@airtransat.nl of per post: Air Transat, t.a.v. Klantenservice, J.E. Mommaertslaan 18b. 1831 Diegem, België.

Bestemmingen
In Noordwest-Europa worden de volgende routes aangevlogen:

  • Vanuit Amsterdam naar: Toronto, Calgary, Vancouver en Montréal (via Toronto)
  • Vanuit Basel naar: Montréal, Quebéc (via Montréal) en Toronto (via Montréal)
  • Vanuit Brussel naar: Montréal, Québec (via Montréal), Toronto (via Montréal) en Vancouver (via Montréal)

Betaling
De betalingsvoorwaarden zijn afhankelijk van het geboekte tarief:

  • Netto tarieven: de complete reissom dient uiterlijk 4 weken voor vertrek voldaan te zijn.
  • Bruto tarieven: de complete reissom dient direct na boeking voldaan te worden.

Betaling aan boord
Bij Air Transat is het aan boord alleen mogelijk met een creditcard te betalen.
Air Transat accepteert de volgende creditcards: MasterCard, Visa en American Express. In onze Dutyfree Shop en OnBoard Bistro kan ook uitsluitend per creditcard worden betaald. Het cabinepersoneel van Air Transat beschikt over beveiligde handheldapparaten die de creditcardbetalingen van uw klant veilig opslaan en een betalingsbewijs kunnen afdrukken.

Boarding pass (Instapkaart)
Voor vertrek vanuit, Brussel, Basel, Prague of Budapest is het helaas niet mogelijk om online in te checken en vervolgens de instapkaart uit te printen. Voor vertrek vanuit Amsterdam, Parijs, Londen of onze Canadese luchthavens kunnen passagier wel 24 uur voor vertrek online inchecken en hun instapkaart uitprinten. Een volledige lijst van luchthavens waar online ingecheckt kan worden vind je hier: http://www.airtransat.com/nl-BE/Reisinformatie-uit-Belgie/Luchthaven-en-incheckinformatie/Online-inchecken. Een digitaal boarding pass is niet beschikbaar.

Brochures
Air Transat brochures kunt u hier downloaden.

Cargo
Zie vrachtvervoer

Check-in
Alle incheckbalies van Air Transat zijn vanaf 4 uur voor vertrek van de vlucht geopend.
Air Transat verzoekt haar passagiers drie uur voor vertrek in te checken.
Elke passagier dient te beschikken over geldige reisdocumenten en eventuele visa. Bij het ontbreken hiervan weigert Air Transat de passagier de toegang tot het vliegtuig.
Vanwege verscherpte veiligheidsmaatregelen op alle luchthavens sluiten de incheckbalies 60 minuten voor vertrek. Passagiers die te laat arriveren worden geweigerd. De daaruit voortvloeiende kosten en gevolgen komen voor rekening van de passagier.

Club Class
Air Transat biedt haar passagiers naast de Economy Class ook de mogelijkheid om in de Club Class te reizen. Club Class passagiers kunnen in meer luxe en comfort reizen en genieten van exclusieve voordelen. Voor meer informatie klik hier

Comfort Kit
Air Transat passagiers die reizen in Economy Class hebben de mogelijkheid om, aan boord, tegen betaling van CA$ 9 een comfort kit aan te schaffen.
Een comfort kit bestaat uit: een deken, een opblaasbaar nekkussen en een slaapmasker.

Commissie
Alle Belgische reisagenten ontvangen bij Air Transat commissie op de vluchtprijs van elk verkocht ticket (exclusief toeslagen en/of overige bijkomende kosten). Voor meer informatie en/of vragen kunt u contact opnemen met onze afdeling Sales: Sales.TS@airtransat.be

Contact
U kunt Air Transat vanuit België als volgt bereiken:

  • Postadres: J.E. Mommaertslaan 18b, 1831 Diegem, België
  • Emailadres: info@airtransat.be of sales.ts@airtransat.be
  • Reserveringsafdeling en herbevestigen van de vluchttijden: 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon) of 0032 (0) 2 711 05 53 (ma-vr: 9.00 uur-17.30 uur)
  • Seat Selection Centre in Canada: 00800 872 672 81 (gratis vanaf een vaste telefoon, Engels- of Franstalig)

Declaration Card
Elke passagier dient aan boord van de vlucht naar Canada de zogenoemde “Declaration Card” in te vullen, deze wordt door het Air Transat cabinepersoneel aan de passagiers overhandigd. Op deze Declaration Card dient de passagier zijn/haar volledige gegevens te vermelden en aan te geven wat hij/zij invoert in Canada. Een voorbeeld van deze Declaration Card kan worden gevonden op de volgende website:
http://www.cbsa.gc.ca/publications/forms-formulaires/e311-eng.pdf

Dieren
Air Transat accepteert enkel honden en katten (niet alle rassen zijn toegestaan); deze worden in het laadruim vervoerd. Alleen geleide/hulphonden worden in de cabine toegelaten.
Per vlucht zijn er 5 plaatsen beschikbaar voor dieren en deze dienen voorafgaande aan de vlucht gereserveerd te worden (tot maximaal 72 uur voor vertrek). De kosten bedragen € 205 (CA$ 275) per vluchtsegment. Deze kosten kunnen bij het inchecken worden voldoen of ten tijde van de boeking per credit card.
Om te reserveren kan de passagier hiervoor contact opnemen met het Seat Selection Center: 00800 872 672 81 (gratis vanaf een vaste telefoon, Engels- en/of Franstalig).
Passagiers die met een hond of kat reizen, moeten alle in het land van bestemming vereiste documenten die betrekking hebben op het dier bij zich hebben. Klik hier voor meer informatie.

Doktersverklaring
Air Transat passagiers dienen in de volgende situaties te beschikken over een doktersverklaring (Engelstalig):

  • Vrouwen die tussen 36 en 38 weken zwanger zijn. Meer informatie vindt u hier.
  • Passagiers die tijdens de vlucht dienen te beschikken over extra zuurstof. Klik hier voor meer informatie.
  • Passagiers die medische apparatuur meenemen of passagiers die injectienaalden of onderhuidse naalden meenemen uitsluitend bedoeld voor persoonlijk medische zorg. Kijk voor meer informatie op onze website.

Tevens dienen passagiers die zichtbare ziekteverschijnselen vertonen (bv. zichtbare waterpokken of gele ogen) ook over een Engelstalige doktersverklaring te beschikken.

Douane
Ook voor Canada gelden strenge regels met betrekking tot het invoeren van diverse items. Via deze link kan gecontroleerd worden wat wel en wat niet is toegestaan:

Duty Free
Wanneer men naar een internationale bestemming reist, kan men bepaalde artikelen aankopen zonder belasting te betalen. Er wordt bij belastingvrije aankopen 15% tot 40% op de normale winkelprijs bespaard. Artikelen die in aanmerking komen zijn: chocolade, cosmetica, parfum, juwelen, horloges, trendy gadgets en dergelijke.

Tijdens de vlucht kunnen passagiers het magazine van belastingvrije artikelen inkijken. Er kan worden gekozen uit een uitgebreid assortiment producten van grote ontwerpers zoals Ralph Lauren, Calvin Klein, Giorgio Armani, Donna Karan New York (DKNY), Chanel, Lancôme, Burberry en Anne Klein. De gekozen producten kunnen vanuit de stoel worden gekocht.

Air Transat heeft ook een Dutyfree webshop waar passagiers voor vertrek al kunnen shoppen; de bestelde producten worden dan tijdens de vlucht overhandigd. Klik hier voor meer informatie.

E-Tickets
Na ontvangst van de gehele betaling wordt het E-ticket automatisch per email toegezonden.

Economy Class
Air Transat biedt haar passagiers de mogelijkheid om in de Economy Class te genieten van tal van services en privileges, zonder extra kosten:

  • Op alle vluchten vanuit Europa naar Canada:een keuze uit drie traditionele maaltijden – pasta, kip of rundvlees – geserveerd met een salade, een ciabattabroodje, een drankje en een dessert
  • Op alle vluchten vanuit Canada naar Europa:een keuze uit drie sandwiches – ham/brie, mediterrane kip en geroosterde groenten – geserveerd met een salade, een drankje en een dessert
  • een uitgebreid entertainmentprogramma met films, tv-series, muziek en algemene bestemmingsinformatie
  • gratis non-alcoholische drankjes; er is tevens een selectie van snacks verkrijgbaar
  • de lederen stoelen van de Economy Class bieden de passagier voldoende beenruimte (81 cm) en zorgen voor een aangename en comfortabele vlucht

Enkele reis / One way
Air Transat biedt ook de mogelijkheid om een enkele reis te boeken. Dit is echter niet mogelijk op de AgentWebsite. Neem hiervoor contact op met onze reserveringsafdeling via 00800 872 672 84.

Entertainment aan boord
Alle passagiers die vliegen met een Airbus A310 hebben nu ook kosteloze toegang tot het individuele entertainmentsysteem via een eigen tablet, smartphone en/of laptop. Deze nieuwe service (gratis, via de op voorhand te downloaden app Cineplus) biedt de passagiers toegang tot films, tv-shows en muziek via het Air Transat WiFi-netwerk. Hiermee kunnen alle Air Transat passagiers op alle routes genieten van het inflight entertainment-programma: aan boord van de Airbus A330* via de individuele touchscreens en aan boord van de Airbus A310 met een eigen apparaat via het WiFi systeem.

ETA – Electronic Travel Authorization
De Canadese regering heeft een nieuw besluit uitgevaardigd. eTA is een nieuwe toelatingseis voor reizigers naar Canada die zijn vrijgesteld van een visum en die per vlucht in Canada arriveren. Uitzgezonderd van deze maatregel zijn Amerikaanse staatsburgers en reizigers met een geldig visum.

  • Hoewel inmiddels is aangekondigd dat e.e.a. is uitgesteld tot het najaar van 2016, raadt de Canadese overheid nog steeds passagiers de eTA aan te vragen. De eTA kost CA$7 en is 5 jaar geldig (of korter indien het paspoort eerder verloopt).
  • De autorisatie kost CA$7 (met credit card te betalen), is gekoppeld aan het paspoort van de passagier en is vijf jaar geldig of totdat het paspoort verloopt als de vervaldatum eerder is.
  • Wij raden ten zeerste aan dat reizigers naar Canada het eTA-formulier aanvragen op het moment van boeking.

Kijk voor meer informatie op Canada.ca/eTA

Familieservice
Air Transat biedt jonge gezinnen op enkele Canadese luchthavens de mogelijkheid apart in te checken bij speciale gezinsbalies.
Gezinnen, reizende met jonge kinderen, krijgen tevens voorrang bij het instappen. Air Transat biedt ouders de mogelijkheid om gebruik te maken van de “LIMO” service. Bij aankomst op de luchthavens van Montreal, Toronto en Vancouver staan wandelwagens ter beschikking. Dit is een gratis service en beschikbaar op basis van “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”.

Fietsen
Air Transat biedt haar passagiers de mogelijkheid om een fiets (max. 32kg) mee te nemen. Deze fiets dient vooraf (min. 3 dagen) aangemeld te worden. De fiets dient in een daarvoor bestemde kartonnen doos of plastic zak (bij de check-in balie verkrijgbaar) vervoerd te worden, met het stuur zijwaarts gedraaid, de pedalen verwijderd en de banden leeggelopen. De kosten voor het vervoer van een fiets bedragen € 24 / CA$ 30 per enkele reis; deze kosten dienen bij het inchecken te worden voldaan.

Goede doelen
Air Transat en de Transat Groep houden zich bezig met diverse acties om de sociale betrokkenheid te vergroten. Om een bijdrage te leveren aan het welzijn van kinderen in haar bestemmingslanden werken Air Transat en haar werknemers samen met SOS Kinderdorpen.
Air Transat moedigt al haar passagiers aan hun kleingeld te doneren aan SOS Kinderdorpen en de Doe-een-wens-Stichting, ook sinds lange tijd één van onze partners.

Groepsreizen
Voor groepen van 10 personen of meer kunt u een voordelig groepstarief aanvragen (vrijblijvend) bij onze groepsafdeling.
De groepsafdeling is te bereiken via onze reserveringsafdeling op het nummer: 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon), op het directe nummer: 0032 (0) 02 711 05 53 of per email via groepen@airtransat.be

Handbagage
Handbagagevrijdom per passagier (met uitzondering van baby’s zonder eigen zitplaats):

  • Economy Class: 1 stuk van maximaal 10kg (afmetingen incl. wieltjes en handgreep 23 x 40 x 51cm)
  • Club Class: 1 stuk handbagage van maximaal 15kg (afmetingen incl. wieltjes en handgreep 23 x 40 x 51 cm).

Herbevestigen
Het is niet noodzakelijk voor de passagier om zijn/haar vlucht (heen en terug) te herbevestigen.
Wel raadt Air Transat aan, in verband met mogelijke schemawijzigingen, de vluchttijden van zowel de heen- als de terugvlucht, vanaf 48 uur voor vertrek nogmaals te controleren.
Dit kan via www.airtransat.be, vluchtstatus of telefonisch via onze reserveringsafdeling via 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon) of in Canada via 1 877 8726 728 (gratis).

Huisdieren
Zie: Dieren

Inchecken
Zie: Check-in

Ingecheckte bagage
Zie : Bagage

Instapkaart
Zie Boarding pass

Jonge reizigers/Jonge passagiers
Passagiers tussen 12 en 17 jaar kunnen bij Air Transat zonder begeleiding reizen als "jonge passagiers". Wij doen ons uiterste best om hen van dienst te zijn tijdens hun reis met Air Transat. Air Transat kan echter op geen enkel moment verantwoordelijkheid nemen voor jonge passagiers: wanneer zij alleen reizen, moeten zij dat zonder hulp van derden kunnen.
Ouders/voogden van alleenreizende kinderen / jonge reizigers kunnen voor een tarief van € 75 (CA$ 100) per enkele reis gebruik maken van begeleiding voor alleenreizende jongeren. De gebruikelijke vereisten met betrekking tot documenten, identificatiepapieren, diensten en bagageafhandeling zijn van toepassing.

Kinderartikelen
Baby’s (tot 2 jaar), reizende op de schoot van een ouder/verzorger, hebben geen bagagevrijdom. Een autostoeltje of kinderwagen kan echter wel zonder extra kosten worden meegenomen.
Kinderen vanaf 2 jaar met een eigen ticket, hebben recht op de normale bagagevrijdom.
Kijk voor meer informatie op onze website.

Kinderen
Bij Air Transat kunnen families met kleine kinderen op Canadese luchthavens profiteren van exclusieve check-in balies en voorrang met instappen. De maaltijd wordt met prioriteit geserveerd en er zijn leuke verrassingen aan boord. Kinderwagens en buggy’s worden zonder toeslagen vervoerd. Bij aankomst in Canada staat voor families een aantal buggy’s klaar bij het verlaten van het vliegtuig, zodat de kinderen niet naar de bagageband hoeven te lopen.
In 2011 en 2013 heeft Air Transat de prijs ontvangen voor meest gezinsvriendelijke airline, toegekend door het Kids First Fund.

Kinderen zonder begeleiding
Zie : Alleenreizende kinderen.

Kinderkorting
Kinderen (van 2 t/m 11 jaar) betalen een kindertarief van 85% van het volwassenentarief (voor vertrek vanaf 1 april 2017 is de korting verhoogd van 15% naar 25%).
Baby’s (onder 2 jaar) dienen op de schoot van een volwassene te reizen, zij betalen slechts 10% van het volwassenentarief maar hebben derhalve geen bagagevrijdom.
Baby’s die tijdens de vlucht en/of het verblijf in Canada 2 jaar worden, betalen het kindertarief; zij hebben dan voor zowel de heen- als de terugreis een eigen stoel.

Klachten
Air Transat streeft naar een optimale dienstverlening, vanaf het moment dat de passagier boekt tot en met terugkomst in Nederland.
Zowel positieve als negatieve feedback stelt ons in staat onze service voortdurend te verbeteren. Vandaar dat we de ervaringen van uw klanten dan ook graag ontvangen via: customerservice@airtransat.nl of per post: Boeingavenue 11, 1119 PC Schiphol-Rijk, Nederland.

Klantenservice
Vakanties zijn heilig! Daarom stelt Air Transat alles in het werk om uw klant een perfecte vakantie te bezorgen, vanaf het moment dat hij/zij aankomt op de luchthaven totdat men naar huis terugkeert. We zijn altijd nieuwsgierig naar de ervaringen van onze passagiers met Air Transat, onze afdeling klantenservice ontvangt opmerkingen dan ook graag via customerservice@airtransat.nl.

Luchthavenbelasting
Luchthavenbelasting (en alle overige toeslagen en belastingen) wordt vermeld bij onze prijzen. Alle bedragen zijn aangegeven in Euro en per persoon, mits anders vermeld. Luchthavenbelasting (evenals overige toeslagen en belastingen) is onderhevig aan wijzigingen.

Maaltijden
Sinds 1 mei a.s. heeft Air Transat op alle trans-Atlantische vluchten een nieuw maaltijdaanbod.

  • In Club Class wordt een exclusief menu van chef Daniel Vézina geserveerd. Het menu bestaat uit een salade, een warm gourmet gerecht te kiezen voor vertrek uit 6 verschillende opties, een kaasplank en een dessert met daarbij een passende wijn. De keuze van de gourmet gerechten kan tot 2 dagen voor vertrek online worden gedaan. Lees meer hierover in de flyer, welke wordt weergegeven onder Sales Tools.
  • Ook in Economy Class is het maaltijdaanbod aangepast. Op alle vluchten vanuit Europa naar Canada wordt een keuze uit drie traditionele warme maaltijden - pasta, kip of rundvlees - met een salade, een drankje en een dessert aangeboden. Op alle nachtvluchten vanuit Canada naar Europa, krijgen passagiers een keuze uit drie sandwiches - ham/brie, mediterrane kip en geroosterde groenten - geserveerd met een salade, een drankje en een dessert.

Speciale maaltijden zijn ook nog beschikbaar, maar kunnen tot 72uur voor vertrek aangevraagd worden door te bellen naar 00800 872 672 81 (gratis nummer in Canada). Wil je weten welke speciale maaltijden beschikbaar zijn, bezoek dan onze website.

Medische zorg
Aan boord van alle toestellen beschikt Air Transat over MedLink, een medische hulpdienst met wie het cabinepersoneel tijdens de vlucht in verbinding kan treden. In noodgevallen kan ons cabinepersoneel ook in contact komen met een arts. Al onze toestellen zijn uitgerust met een defibrillator. De purser en stewards hebben de nodige opleidingen genoten om de eerste medische zorg te kunnen bieden.

Als een passagier speciale assistentie of services nodig heeft, kunt u contact opnemen met onze reserveringsafdeling: info@airtransat.be.

Milieubewustzijn
- In 2003 heeft Air Transat een streng brandstof- en broeikasgasreductie programma ontwikkeld en toegepast, wat heeft geresulteerd in een aanzienlijke daling van het brandstofgebruik.
- Dankzij een ambitieus brandstofmanagement-programma heeft de Duitse non-profit organisatie Atmosfair* Air Transat in 2012 benoemd tot “Meest klimaat-efficiënte luchtvaartmaatschappij van Noord-Amerika.”
- Het hoofdkantoor van Air Transat, gebouwd in 2004 en gelegen op de luchthaven van Montreal-Trudeau, heeft in maart 2011 het LEED platina certificaat gekregen van de U.S. Green Building Council en is daarmee het eerste gebouw in zijn categorie in Canada dat deze certificering heeft.

Mobiliteitsbeperking
Air Transat stelt alles in het werk om het iedere passagier volledig naar de zin te maken. Of passagiers worden geaccepteerd naar aanleiding van zijn/haar mobiliteitsbeperking, hangt af van veiligheidsreglementen. Air Transat accepteert de verklaring van een passagier met een beperking dat hij/zij in staat is zelfstandig te reizen. Sommige passagiers hebben echter een reisbegeleider nodig. Dit wordt bepaald aan de hand van de individuele omstandigheden van de passagier.
Wij raden reizigers, die een persoonlijk hulpmiddel voor hun mobiliteitsbeperking nodig hebben, aan om minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Op die manier hebben wij voldoende tijd om het apparaat zorgvuldig voor te bereiden en in te laden.
Wanneer het gaat om aanvragen met betrekking tot (algemene) begeleiding op de luchthavens voor personen die slecht ter been zijn of rolstoelassistentie nodig hebben, kunt u een email sturen naar info@airtransat.be.
Wanneer het gaat om het meenemen van zuurstofapparatuur of specifieke medische apparatuur/benodigdheden, dan kunt u een email (in het Engels) sturen naar request@airtransat.com

Naamswijziging
Een naamswijziging en/of een in-de-plaats-stelling is bij Air Transat niet toegestaan. Bij een naamswijziging volgt een annulering van de reis en dient de reis opnieuw geboekt te worden, tegen het dan geldende tarief. Een correctie van de naam (bv. verkeerde schrijfwijze) is toegestaan. Neem hiervoor contact op met onze reserveringsafdeling.

Naamcorrectie
Een correctie van de naam (bv. verkeerde schrijfwijze - zie ook ‘naamswijziging’) is toegestaan. Hier wordt € 20 per wijziging voor in rekening gebracht. Neem hiervoor contact op met onze reserveringsafdeling.

Online inchecken / Check-in
Air Transat biedt haar passagiers de mogelijkheid om online in te checken. Dit kan vanaf 24 uur tot 2 uur voor vertrek en geldt alleen voor vertrek vanaf Canadese luchthavens, Amsterdam, Parijs en London. Een volledige lijst van luchthavens waar online ingecheckt kan worden vind je hier:

Voor vertrek vanuit Brussel, Basel, Prague of Budapest is het helaas niet mogelijk om online in te checken.

Open jaw
Het is mogelijk om diverse bestemmingen te combineren, bijvoorbeeld: Brussel – Montréal voor de heenreis en Montréal – Parijs voor de terugreis.
Indien uw klant een (double) open jaw wil reserveren, neem dan contact op met onze reserveringsafdeling.

Openingstijden
De Air Transat reserveringsafdeling is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:30.
De reserveringsafdeling is bereikbaar op 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon) of per email via info@airtransat.be.

Option Plus
Option Plus is een Economy Class servicepakket en het biedt onze passagiers vele voordelen zoals:

  • 23kg extra ingecheckte bagage per enkele reis
  • stoelreservering inbegrepen
  • aparte incheckbalie
  • voorrang bij het instappen aan boord
  • snelle bagageafhandeling
  • prioriteitswachtrij bij beveiligingscontroles in Montreal en Vancouver
  • Comfort Kit, inclusief deken, nekkussen en oogmasker
  • een headset
  • een (navulbaar) glas mousserende wijn (200ml)
  • keuze uit tussendoortjes van onze Bistro menukaart
  • keuze uit verschillende drankjes (alcoholische en non-alcoholisch)

Het Option Plus pakket is verkrijgbaar vanaf € 52 p.p. per enkele reis / € 104 p.p. retour en het kan op basis van beschikbaarheid (max. 48 stoelen per vlucht) tot uiterlijk 24 uur voor vertrek worden geboekt via onze reserveringsafdeling op telefoonnummer 00800 872 672 88 (gratis vanaf een vaste telefoon) of online via www.airtransat.be. Download de flyer hier.

In geval van annulering of no-show worden de kosten voor OptionPlus-reserveringen niet gerestitueerd.

Organisatie
Air Transat is een onderdeel van de Transat AT Inc. Groep, één van de grootste reisondernemingen in Canada en één van de 10 grootste reisondernemingen ter wereld. De Transat groep bestaat uit 29 bedrijven. Dochterondernemingen zijn onder andere: Marlin Travel, Travelplus en Club Voyages (ketens van ruim 400 reisbureaus), Exitnow.ca (een direct seller), Jonview (een inkomend agent) en natuurlijk Air Transat.

Overbagage
Voor overbagage worden de volgende bedragen per enkele reis in rekening gebracht; deze kosten dienen bij de incheckbalie te worden voldaan:

  • Ingecheckte bagage die het maximaal toegestane gewicht overschrijdt: een vast tarief van CAD 75 /€ 56
  • Eerste extra bagagestuk: CAD 100 /€ 80
  • Tweede extra bagagestuk: CAD 200 /€ 160

Het maximale gewicht per ingecheckt bagagestuk is voor alle vluchten 32kg.

Paspoort
Voor een bezoek aan Canada dient elke passagier ongeacht zijn/haar nationaliteit in het bezit te zijn van een geldig paspoort.
Reizigers afkomstig uit bepaalde landen moeten naast een geldig paspoort ook in het bezit zijn van een visum. Voor meer informatie omtrent het paspoort en eventuele visa verwijzen wij u graag door naar de Canadese Ambassade in België, www.canadainternational.gc.ca
In geval dat een passagier de toestemming om te vertrekken wordt geweigerd wegens onvolledige reisdocumenten, aanvaarden noch ACE noch de luchtvaartmaatschappij die als vervoerder optreedt enige aansprakelijkheid, tevens zal geen enkele restitutie van betaling plaatsvinden.

Prijzen
Zie Awards

Profiel
Air Transat is een onderdeel van de Transat AT Inc. Groep, één van de grootste reisondernemingen in Canada en één van de 10 grootste reisondernemingen ter wereld.
Transat A.T. Inc. is een geïntegreerde internationale touroperator met bestemmingen in meer dan 60 landen, die producten naar meer dan 50 landen distribueert. Vakantiereizenspecialist Transat is hoofdzakelijk actief in Canada en Europa, maar ook in het Caribisch gebied, Mexico en het Middellandse Zeegebied. Het in Montreal gevestigde Transat is ook actief op het gebied van luchttransport, bestemmingsservices en distributie.

Air Transat is de grootste luchtvaartmaatschappij voor vakantiereizen in Canada.
Per jaar worden er ongeveer drie miljoen passagiers naar bijna 60 bestemmingen in 25 landen gebracht. Air Transat heeft een vloot van 21 Airbus A330's en A310's. Enkel bij Air Transat werken al ruim 2000 mensen.

Sinds 1991 vliegt Air Transat in de zomermaanden van en naar Amsterdam. In de winterperiode wordt de vloot vanuit Canada ingezet naar Mexico, Florida, het Caribisch gebied en andere zonnige bestemmingen.

Reisdocumenten
Voor een bezoek aan Canada dient elke passagier, ongeacht zijn/haar nationaliteit, in het bezit te zijn van een geldig paspoort. Tevens dient iedere passagier te beschikken over zijn/haar E-ticket.
Sinds 26 juni 2012 dienen ook kinderen (van alle leeftijden) een eigen reisdocument te hebben, bijschrijven in het paspoort van de ouders is niet meer toegestaan.
Reizigers, afkomstig uit bepaalde landen, moeten naast een geldig paspoort ook in het bezit zijn van een visum. Voor meer informatie omtrent het paspoort en eventuele visa verwijzen wij u graag door naar de Canadese Ambassade in Belgie: www.canadainternational.gc.ca.
De Canadese overheid heeft per 15 maart 2016 de “electronic Travel Authorization” (de eTA) ingevoerd. Reizigers die geen visum nodig hebben om naar Canada te reizen, dienen wel een eTA aan te vragen via www.canada.ca/eta. Hoewel inmiddels is aangekondigd dat e.e.a. is uitgesteld tot het najaar van 2016, raadt de Canadese overheid nog steeds passagiers de eTA aan te vragen. De eTA kost 7 Canadese $ en is 5 jaar geldig (of korter indien het paspoort eerder verloopt).
In het geval dat een passagier de toestemming om te vertrekken wordt geweigerd wegens onvolledige reisdocumenten, aanvaarden noch ACE noch de luchtvaartmaatschappij die als vervoerder optreedt enige aansprakelijkheid, tevens zal geen enkele restitutie van betaling plaatsvinden.

Reizen met kinderen
Bij Air Transat kunnen families met kleine kinderen op Canadese luchthavens profiteren van exclusieve check-in balies en voorrang met instappen. De maaltijd wordt met prioriteit geserveerd en er zijn leuke verrassingen aan boord. Kinderwagens en buggy’s worden zonder toeslagen vervoerd. Bij aankomst in Canada staat voor families een aantal buggy’s klaar bij het verlaten van het vliegtuig, zodat de kinderen niet naar de bagageband hoeven te lopen.
In 2011 en 2013 heeft Air Transat een prijs ontvangen voor de meest gezinsvriendelijke airline, toegekend door het Kids First Fund.

Reserveringsafdeling
U kunt zowel telefonisch (00800 872 672 84) als per email (info@airtransat.be) terecht bij onze reserveringsafdeling. Onze medewerkers helpen u graag met alle vragen. Wilt u een prijsopgave, een (optie)boeking maken, informatie over een stoelreservering of Option Plus of heeft u vragen over bagage, speciale services of medische assistentie? Neem dan contact met ons op en we helpen u graag!
De Air Transat reserveringsafdeling is geopend van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 17.30 uur.

Rolstoelen
Aan boord van alle vliegtuigen is een gehandicaptentoilet aanwezig en zijn er speciale rolstoelen beschikbaar om een toiletbezoek te vergemakkelijken.
Wij raden reizigers die een persoonlijk hulpmiddel voor hun mobiliteitsbeperking nodig hebben aan om minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Op die manier hebben wij voldoende tijd om de rolstoel of scootmobiel zorgvuldig voor te bereiden en in te laden.

Als reizigers apparatuur met accu’s willen inchecken, moeten zij ook drie uur voor vertrek aanwezig zijn. Op die manier kunnen wij garanderen dat de apparatuur voldoet aan de wetgeving voor de verwerking van ‘gevaarlijke goederen’.
Indien vereist, demonteren wij elektrische rolstoelen/rolstoelen met accu’s.

Sinds 1 november 2008 zijn loodaccu’s niet meer toegestaan op vluchten van Air Transat. Droogcelaccu’s en gelaccu’s zijn wel toegestaan, mits deze niet lekken.
NB. Air Transat kan geen beschadigde of lekkende accu’s vervoeren.

Passagiers met een beperking of speciale behoeften of passagiers die op enige wijze hulp nodig hebben, krijgen voorrang bij het instappen.
Wij doen verder onze uiterste best om, bij het verlaten van het toestel, uw eigen rolstoel of hulpmiddel voor uw mobiliteitsbeperking beschikbaar te hebben.

Indien uw klant een rolstoel meeneemt dient dit telefonisch te worden aangemeld, dit kan tot uiterlijk 72 uur voor vertrek bij de reserveringsafdeling, telefoonnummer 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon).

Routenetwerk
Vanuit Noordwest-Europa wordt op de volgende routes gevlogen:

  • Vanuit Amsterdam naar: Toronto, Calgary, Vancouver en Montréal (via Toronto)
  • Vanuit Basel naar: Montréal, Quebéc (via Montréal) en Toronto (via Montréal)
  • Vanuit Brussel naar: Montréal, Québec (via Montréal), Toronto (via Montréal) en Vancouver (via Montréal)

Schemawijziging
Air Transat adviseert, in verband met mogelijke schemawijzigingen, vanaf 48 uur voor vertrek nogmaals de vluchttijden en het vluchtschema te controleren.
Schemawijzigingen kunnen voorkomen wanneer het vliegtuigtype gewijzigd wordt of wanneer er bijvoorbeeld een tijdswijziging is in het huidige vluchtschema.

De reisschema’s zoals doorgegeven tijdens de boeking zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Air Transat behoudt zich het recht voor om de aangeboden reisschema’s te vervangen of te wijzigen.
Het controleren van de vluchttijden en het vluchtschema kan via www.airtransat.be -> vluchtstatus of telefonisch via onze reserveringsafdeling 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon) of in Canada via 1 877 8726 728 (gratis).

Seat Selection
De passagier heeft de mogelijkheid om tegen betaling een voorkeurszitplaats te reserveren (gelijk bij de boeking of tot uiterlijk 24uur voor vertrek).
De kosten voor het reserveren van een voorkeurszitplaats bedragen:

  • € 20 per persoon per enkele reis voor een stoel in het midden of ter hoogte van de vleugel
  • € 24 per persoon per enkele reis voor een stoel in een rij van twee ter hoogte van de vleugel(A-330-300) of stoel in een rij van drie bij het raam voor / achter de vleugel (A-330-200 en A-310-300);
  • € 36 per persoon per enkele reis in een rij met twee stoelen;
  • € 64 per persoon per enkele reis voor een stoel met meer beenruimte bij de nooduitgang of op de eerste rij van de Economy Class.

Voor zitplaatsen bij de nooduitgang gelden de volgende voorwaarden*:

  • geen passagiers jonger dan 16 jaar oud (reizen met een baby is derhalve niet toegestaan bij de nooduitgang)
  • geen passagiers met een lichamelijke en/of geestelijke beperking
  • geen zwangere vrouwen
  • goede beheersing van de Engelse of Franse taal

*Het is te allen tijde aan het cabinepersoneel om te beoordelen of passagiers daadwerkelijk voldoen aan de gestelde voorwaarden voor een plaats bij de nooduitgang. Mocht het cabinepersoneel besluiten passagiers met een reservering voor een zitplaats aan de nooduitgang toch elders in de cabine plaatsen, dan kan geen restitutie van de gemaakte kosten plaatsvinden.

Voor boekingen gemaakt via de agentenwebsite of de reserveringsafdeling kunnen stoelen online worden gereserveerd, via 00800 872 672 88 (gratis vanaf een vaste telefoon) of via onze internetsite www.airtransat.be

Voor boekingen gemaakt in GDS kunnen stoelen online worden gereserveerd via onze website www.airtransat.be. Bij het veld ‘dossiernummer’ dient het Air Transat PNR te worden ingevoerd.

De betaling voor stoelreserveringen, gedaan via de website, zal direct per creditcard geschieden.

In geval van annulering of no-show worden de kosten voor SeatSelection-reserveringen niet gerestitueerd.

We adviseren u om de stoelreservering pas te boeken wanneer de boeking definitief is. Kosten voor stoelreservering gemaakt in een optionele boeking worden - bij annulering van de optie - niet gerestitueerd.

Secure Flight Program
Secure Flight is een door het Amerikaanse ministerie van nationale veiligheid (Department of Homeland Security – DHS) ontwikkeld programma. Het programma heeft tot doel, het nationale en internationale luchtverkeer veiliger te maken door het verzamelen van specifieke passagiergegevens om deze te vergelijken met de zogenaamde "watch lists" (bewakingslijsten) van de Verenigde Staten.

Het Secure Flight-programma is op 1 november 2009 ingevoerd en geldt voor alle vluchten naar en van de Verenigde Staten. Sinds 08 maart 2012 is dit programma uitgebreid met Secure Flight Overflight en geldt dan eveneens voor al het luchtverkeer in het luchtruim van de Verenigde Staten, voor alle luchtvaarmaatschappijen.

Air Transat-passagiers zijn derhalve in het kader van het Secure Flight-programma verplicht - ten tijde van de boeking of minimaal 72 uur voor vertrek - gegevens te verstrekken betreffende hun identiteit. Wanneer deze gegevens niet worden verstrekt kan dit leiden tot extra benodigde tijd voor screening en inchecken en/of het weigeren van de toelating aan boord van het vliegtuig.

Speciale service
Air Transat zorgt ervoor dat alle passagiers met specifieke zorg inclusief invalide passagiers de service krijgen die zij nodig hebben voor een aangename vlucht. Of het nu gaat om speciale maaltijden, persoonlijke assistentie of een stoelreservering, wij bieden een breed scala van services aan om de vlucht te veraangenamen. Neem contact op met onze reserveringsafdeling om uw speciale wensen te bespreken via telefoonnummer 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon) of email info@airtransat.be

Sportuitrusting
Bij Air Transat is het mogelijk om bepaalde sportuitrustingen gratis in de laadruimte (maximaal 20kg en één item per passagier) te vervoeren:

  • kampeeruitrusting
  • golfuitrusting
  • duikuitrusting
  • visuitrusting
  • ski- of snowboarduitrusting
  • kiteboarduitrusting (tot 10kg)

Een sportuitrusting dient tot 72 uur voor vertrek te worden aangemeld bij onze reserveringsafdeling door te bellen met 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon).
Voor meer info over het bagagebeleid kunt u terecht op onze website.

Stoelafstand
In Economy Class bedraagt de beenruimte 81 centimeter en is de breedte van de stoel is 41 centimeter.
In Club Class bedraagt de beenruimte 91 centimeter en is de breedte van de stoel is 46 centimeter.

Stoelconfiguratie
De vloot van Air Transat telt 21 Airbus toestellen; A310-300, A330-200 en A330-300. De stoelconfiguratie verschilt per toestel. U kunt hier de stoelconfiguratie per toestel bekijken.

Tarieven
Alle tarieven zijn aangegeven in Euro en per persoon, mits anders vermeld en zijn inclusief alle taxen en toeslagen.
De tarieven zijn onder voorbehoud van wijzigingen; het tarief wordt mede bepaald door het seizoen waarin wordt gevlogen.
De meest actuele tarieven kunt u vinden op de AgentWebsite van Air Transat. Daarnaast staan de medewerkers van onze reserveringsafdeling voor u klaar. U kunt contact met hen opnemen via telefoonnummer 00800 872 672 84 (gratis vanaf een vaste telefoon) of per email: info@airtransat.be

Taxen (luchthaven)
Zie : Luchthavenbelasting

Terminals
De vluchten van Air Transat vertrekken van- of komen aan op de internationale luchthaventerminals, uitzonderingen daargelaten. Voor een lijst van onze bestemmingen en de luchthavens die Air Transat aandoet, klik hier.

Ticketing
Na ontvangst van de complete betaling wordt het E-ticket automatisch per email toegezonden.

Toeristische informatie
Op zoek naar leuke toeristische tips voor uw klanten? Bekijk hier de links naar de websites van de Canadese provincies:

UMNR (Unaccompanied Minor)
Zie ‘Alleenreizende kinderen’.

Veiligheid
Air Transat behoort sinds 2008 tot de luchtvaartmaatschappijen die zijn geaccrediteerd met de IATA Operational Safety Audit (IOSA). Het IOSA-programma bestaat uit meer dan 900 strenge normen die bijdragen aan de operationele veiligheid van luchtvaartmaatschappijen op het gebied van o.a. vluchtuitvoering, operationele controle, technische controle en onderhoud, afhandeling op de grond en algehele veiligheid. Een IOSA-certificatie betekent dat een luchtvaartmaatschappij aan alle IOSA-normen voldoet en zich volledig inzet voor het leveren van een veilige omgeving.
In augustus 2013 heeft Air Transat, als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld haar IOSA-registratie op basis van de vernieuwde E-IOSA methodiek weten te verlengen. Het IOSA-programma is gebaseerd op een reeks van strenge normen op het gebied van operationeel en veiligheidsmanagement en is in 2003 gelanceerd.

Verloren of vertraagde bagage
Air Transat doet er alles aan om de bagage in goede staat te vervoeren.
Indien er bij aankomst in Canada of Europa één of meerdere bagagestukken ontbreken, dient de passagier zich te melden bij de Lost & Found balie op de desbetreffende luchthaven. Een medewerker zal de passagier helpen bij het invullen van het formulier en verdere informatie verstrekken over de voorwaarden en eventuele vergoedingen voor de aankoop van diverse artikelen.
Het formulier wordt vervolgens geregistreerd in het bagagezoeksysteem “WorldTracer” waarbij bijna alle luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten.
Via dit systeem kan de passagier zelf op de hoogte blijven van de actuele status van de bagage.
Wanneer het bagagestuk is gevonden, zal dit z.s.m. worden bezorgd bij de passagier.
Voor meer informatie omtrent verloren of vertraagde bagage verwijzen wij u graag naar onze website.

Vertraging
Air Transat doet er alles aan om de passagiers een aangename vlucht te bieden. Echter door onvoorziene omstandigheden kan het voorkomen dat een vlucht vertraagd is. Passagiers zullen hierover geïnformeerd worden door het luchthavenpersoneel. ACE aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid in welke vorm dan ook in het geval van annuleringen, vertragingen of andere afwijkingen van vertrek- of aankomsttijden van vluchten.

Vervoerderstoeslag
Evenals andere luchtvaartmaatschappijen brengt Air Transat toeslagen in rekening ter dekking van terugkerende uitgaven en operationele kosten die zeer variabel en fluctuerend kunnen zijn. De "vervoerderstoeslagen" dienen ter compensatie van Air Transats operationele kosten en niet te voorziene verhogingen en omvatten o.a. brandstoftoeslagen en schommelingen in wisselkoersen.

De vervoerderstoeslag (en alle overige toeslagen en belastingen) wordt vermeld bij onze prijzen. Alle bedragen zijn aangegeven in Euro en per persoon, mits anders vermeld. Vervoerderstoeslag (en alle overige toeslagen en belastingen) is onderhevig aan wijzigingen.

Visum
Voor een bezoek aan Canada dient elke passagier ongeacht zijn/haar nationaliteit, in het bezit te zijn van een geldig paspoort.
Reizigers afkomstig uit bepaalde landen, moeten naast een geldig paspoort ook in het bezit zijn van een visum. Voor meer informatie omtrent het paspoort en eventuele visa verwijzen wij u graag door naar de Canadese Ambassade in Belgie: www.canadainternational.gc.ca

De Canadese overheid heeft per 15 maart 2016 de “electronic Travel Authorization” (de eTA) ingevoerd. Reizigers die geen visum nodig hebben om naar Canada te reizen, dienen wel een eTA aan te vragen via www.canada.ca/eta. Hoewel inmiddels is aangekondigd dat e.e.a. is uitgesteld tot het najaar van 2016, raadt de Canadese overheid nog steeds passagiers de eTA aan te vragen. De eTA kost CA$7 en is 5 jaar geldig (of korter indien het paspoort eerder verloopt).

In geval dat een passagier de toestemming om te vertrekken wordt geweigerd wegens onvolledige reisdocumenten, aanvaarden noch ACE noch de luchtvaartmaatschappij die als vervoerder optreedt enige aansprakelijkheid, tevens zal geen enkele restitutie van betaling plaatsvinden.

Vloeistoffen
Sinds 6 november 2006 mogen passagiers in hun handbagage een beperkte hoeveelheid vloeistoffen, gels en spuitbussen meenemen. Deze vloeistoffen dienen verpakt te zijn in flacons met een inhoud van maximaal 100 ml of 100 g (3,4 oz). Alle vloeibare artikelen dienen in een transparante plastic zak van max. 1 liter te worden geborgen. Iedere passagier mag één zak meenemen. Deze zak dient uit de handbagage te worden genomen en in een bak te worden geplaatst voor de veiligheidscontrole op de luchthaven.

Vloot
De Air Transat vloot telt 21 Airbus toestellen; A310-300, A330-200 en A330-300. Kijk voor een overzicht van ieder type toestel op onze website.

Vluchtschema
Het Air Tansat vluchtschema is beschikbaar via de pagina Vluchtschema op deze site.
Daarnaast is er ook een interactieve tool beschikbaar op www.airtransat.be die het mogelijk maakt om de geplande tijden en data van de vluchten op te zoeken en te controleren. Deze tool biedt u alle beschikbare vluchten binnen 7 dagen rond de datum van de gewenste vlucht.
De getoonde vluchtschema’s zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

Vluchtstatus
De reisschema’s zoals doorgegeven tijdens de boeking zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Air Transat behoudt zich het recht voor om de aangeboden reisschema’s te vervangen of te wijzigen.
Air Transat raadt aan vanaf 48 uur voor vertrek de vluchttijden en het vluchtschema nogmaals te controleren. Dit kan via www.airtransat.be bij vluchtstatus of telefonisch bij onze reserveringsafdeling via 00800 872 672 84 (gratis) of in Canada via 1 877 8726 728 (gratis vanaf een vaste telefoon).

Voorwaarden
De algemene voorwaarden gelden tussen de reisagent en Air Transat zodra de boeking definitief is. De algemene vervoersvoorwaarden van de vervoerder Air Transat zijn op alle geboekte vluchten van toepassing.
De vervoersvoorwaarden van Air Transat kunnen zonder opgave van redenen worden gewijzigd en zijn bindend, mits aangemeld bij en goedgekeurd door de Canadese overheid.
U kunt de voorwaarden hier nalezen.

Vracht vervoer
Als een passagier omvangrijke artikelen of gevaarlijke goederen wil meenemen die niet in het vrachtruim mogen, biedt Air Transat een vrachtdienst aan tussen Canada en Europa. De passagier kan hiervoor contact opnemen met Deny Cargo (Tel: +32 2 752 21 28 ) om bagagestukken, buiten de normale afmetingen en het maximale gewicht, te transporteren naar Canada.

Wijzigingskosten
Na de reservering worden er voor elke wijziging kosten in rekening gebracht (per persoon en wijziging):
Voor vertrek (uitgaand en inkomend) t/m 1 dag voor vertrek:
Economy Class € 200,- *
Club Class € 150,- *

Op of na de dag van vertrek:
Economy Class: annulering/nieuwe boeking
Club Class: annulering/nieuwe boeking

*Indien het tarief van de nieuwe reisdatum lager is dan het tarief van de oorspronkelijke reisdatum, is er geen restitutie van toepassing. Indien het tarief van de nieuwe reisdatum hoger is dan het tarief van de oorspronkelijke reisdatum dient de passagier het verschil bij te betalen.

Zuurstof
Wij verzoeken passagiers die in verband met medische redenen tijdens de vlucht extra zuurstof nodig hebben, contact op te nemen met onze reserveringsafdeling.
Sinds 1 februari 2012 is het meenemen van persoonlijke zuurstofunits door passagiers aan boord van Air Transat vluchten niet meer toegestaan. Om de veiligheid en het welzijn van onze passagiers, de crew en het vliegtuig te verhogen, biedt Air Transat op alle routes zuurstofunits aan voor passagiers die dit om medische redenen nodig hebben (hiervoor worden kosten in rekening gebracht).

Om deze zuurstofunits beschikbaar te kunnen stellen, hebben we zo snel mogelijk (echter uiterlijk zeven werkdagen voor het vertrek) een speciale aanvraag daartoe nodig. Wanneer deze aanvraag niet wordt ingediend, loopt de passagier het risico dat hij/zij niet met de geboekte vlucht kan vertrekken.

Meer informatie kunt u vinden op onze website.

Zwangere vrouwen
Vanwege de risico’s voor vrouwen in een gevorderd stadium van de zwangerschap dient Air Transat de volgende regels te hanteren:

  • Tot 35 weken: er zijn geen beperkingen
  • 36 tot 38 weken: de passagier dient een medische verklaring bij zich te dragen die maximaal 24 uur voor het vertrek is afgegeven.
  • Vanaf 39 weken: zwangere passagiers mogen niet meer met Air Transat vliegen.